keskiviikko 20. maaliskuuta 2013

Kiusaamisesta, kengistä


Törmäsin tällaiseen videoon haahuillessani Zigin blogissa. Video toi mieleeni asioita jotka olen unohtanut aikoja sitten, mutta jotka yhä edelleen ovat osa arkeani ja minua.

Aloitan sanomalla että lapset voivat olla hirviöitä ja ala-aste on kuin viidakko, tai pikemminkin Nälkäpeli. Se, joka on vahvin tai viisain tai nopein ei aina ole voittaja. Touhu siellä on julmaa ja onni ja sattuma ratkaisee usein sen, kenestä tulee uhri ja kenestä kiusaaja. Eihän sillä periaatteessa ole väliä, onko juuri kiusatulla silmälasit tai onko hän paksu, vaikka häntä niistä nimitelläänkin. Hän on sattuman kaupalla valikoitunut kohteeksi.

Nämä asiat ovat minun elämässäni onneksi jo vanhoja, mutta täytyy sanoa että ne ovat muokanneet minusta se mikä olen. Vaikka juuri sellaisten asioiden takia on hyvin vaikeaa ymmärtää millainen ihminen on. Tämä video muistutti minua kuitenkin siitä, kuinka helpottunut olo minulla oli kun vihdoin ja viimein ymmärsin ja uskalsin olla oma itseni, ja vasta silloin kun lakkasin suuressa mittakaavassa yrittämästä miellyttää tekemisilläni muita, ymmärsin kuinka paljon voin saada rakkautta osakseni siksi millainen MINÄ olen. Tottakai vieläkin koetan käyttäytyä hyvin vaikka aina ei siltä tunnukkaan, olla kiltisti ja näyttää ihmiseltä vaikka joskus tekisi mieli lähteä töihin verkkareissa tai mikä pahempaa, jäädä nukkumaan. Mutta ne asiat joita teen muita miellyttääkseni teen koska se helpottaa minun arkeani ja elämääni. On paljon helpompi pyytää anteeksi ja sopia kuin riidellä ja odottaa nokka pystyssä että toinen tekee sen aloitteen. Näin minä koen sen.

En aio tämän enempää kertoa siitä, mitä kaikkea lapsuuteni kouluajat sisältävät, kerron vain sen että olin koulukiusattu. Jokainen lukija on varmasti joko ollut joko kiusattu, sivustakatsoja tai kiusaaja. Haluaisinkin tietää, missä roolissa juuri SINÄ olet ollut ja näin jälkikäteen ajateltuna miten se on vaikuttanut sinun elämässäsi? Onko sinulla tietoa siitä miten ajauduit juuri siihen osaan?

ps. taidampa tehdä kunnon kenkäpostauksen joskus, tulipa vain mieleeni :D

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kerro toiveet, kommentit, risut, ruusut, tänne vaan!